عید بزرگ قربان

اولین معنایی كه از عید به ذهن می‌رسد، تغییراتی است كه انسان از ظاهر خود و یا در طبیعت می‌بیند. این آرایش ظاهری همچون پوشیدن لباس نو و آمدن بهار طبیعت به یك معنا عید نامیده شده است
در روایتی از امیر المومنین علی علیه السلام آمده است كه: هر روزی كه انسان در آن به زشتی آلوده نگردد آن روز عید است چرا كه زشتی مهمترین بستر ظهور نزاع میان آدمیان است و باعث برهم خوردن آرامش درونی و بیرونی انسانها می‌گردد و این همان چیزی است كه با عید یعنی آرامش و شادمانی منافات دارد.
از سوی دیگر حركت انسانها به سوی علم و معرفت همواره با شادمانی و نشاط توأم است خاصه آنكه وقتی انسان معنای جدیدی كشف می‌كند، ابتهاج زائد الوصفی تمام وجود آدمی را در بر می‌گیرد، آن لحظه تازه عید نامیده می‌شود.
معنای دیگری كه از عیدعارفان به ما آموخته اند ، جان باختن و قربانی كردن جان خویش در پای معشوق است . و نماد ظاهری آن ایام حج و عید قربان است كه حیوانی را انسان به عنوان تحفه و هدیه به طرف جایگاه معینی میبرد تا برای كامل شدن عبادت قربانی كند .
كشته شدن در پای محبوب و قربانی كردن خود مهمترین تعریفی است كه مولوی ازعید به ما می دهد
آری عید قربان یاد آور آزمایشهای سخت و سنگین الهی از حضرت ابراهیم (علیه السلام ) و ذبح حضرت اسماعیل (علیه السلام )است عید قربان یكى از اعیاد بزرگ اسلامى است كه داراى منزلتى والا نزد عموم مسلمانان می باشد.
عید قربان روز خجسته و مباركى است كه مسلمانان به حج رفته، پس از تمام شدن‏اعمال حجشان، قربانى مى‏كنند و پس از قربانى، آنچه بر آنان در حال احرام حرام شده‏ بود، حلال مى‏گردد، لذا آن روز را عید تلقى مى‏كنند عیدى كه پس از انجام وظایف‏سنگین حج، به عنوان جایزه الهى و رهایى از احرام پیش مى‏آید. و هم چنین این روزبراى سایر مسلمانان جهان نیز عید است و احترام ویژه دارداین روز، روز گرفتن جایزه از خداى منان است، روزى است كه باید در آن‏ آهنگ گناه نشود و انسان‏هاى مؤمن، با استفاده از چنین روز باعظمتى كه درهاى بهشت‏بر رویشان گشوده مى‏شود و باب رحمت الهى باز مى‏گردد، دست‏هاى آلوده از گناه خویش‏را به سوى آسمان بلند كنند و با تضرع و زارى، به پیشگاه رحمان و رحیم، درخواست‏مغفرت و آمرزش نمایند و حاجت‏هاى فردى و نیازهاى اجتماعى و گروهى خود را با امیداستجابت و روا شدن، بطلبند و بسیار عبادت و نیایش كنند. و قربانى در این روزاگر براى زائران خانه خدا واجب است، براى سایر مسلمانان نیز سنت موكد است و برآن تاكید فراوان شده است.
در روایت‏هاى مكررى نقل شده كه در روز عید اضحى قربانى كنید تا گرسنگان وبیچارگان از خوردن گوشت‏سیر شوند; آنان كه روزها بلكه ماه‏ها توان تهیه گوشت‏براى خانواده خویش را ندارند، در این روز فرخنده كه براى همگان عید است وبسیار خجسته و مبارك است، خوشحال گردند و از خوردن گوشت‏حلال، بى‏منت،سیر شوند.
يادگاري (2)
در ساعت۱:۵۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس نوشته ...

عیدتون مبارک ! اینجا هم بگم که هر خوبی بدی از ما دیدید حلال کنید:)
قدم نو رسیده هم مبارک:)) بنیامین رو میگم:))
یه چیزی سر سقوط هواپیمای قبلی خواستم بگم این نوشته فافا یادم انداخت نگفتم: چرا تا اینجوری کشته میدیم سه سوت میگیم قسمت بوده، خدا بیامرزدشون شهید شدن خوش به سعادتشون ما رو هم شفاعت کنن و ال و بل؟ نمی خوام رو اینکه شهید هستند یا نه بحث کنم! می خوام بگم به صرف این که اینجوری کشته شدند(شهید شدند) نه دلیل این میشه که سهل انگاری یه سری آدم بی مسئولیت رو بیخیال بشیم و بگیم خب شهید شدن! نه دلیل میشه فکر کنیم حتما کشته شدنشون بر حق بوده که بتونن شفاعت مار هم کنن(جسارت نشه نمی خوام بگم آدمای بدی بودند و .. من حتا نمی شناختمشون در حالت کلی می گم چه این دوتا سقوط چه موارد دیگه)درست که بیرون آدمن برای کار در راه خدا و کشته شدن شهید شدنه و عرضه میخواد و قسمتت باید باشه و ..... ولی دید منطقی رو جایگزین نکنیم! که این بنده های خدا درست که شهید شدند ولی ممکن بود بودنشون خیلی بیشتر به کار در راه خدا کمک کنه! همین
وش بگذره عید

 
در ساعت۲:۱۴ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس نوشته ...

فافا! خيلي لوسي منظورت چي بود؟

 

ارسال یک نظر

منو
آواي دل
Your Browser doesn't Have Special Plugins...Please Use IE or FireFox or Opera
ياران
امکانات
لینکها در صفحه جدید
تشکر


کليه حقوق محفوظ است