نقش ائمه در احياي دين 2

با سمه تعالي

بحمد الله اين لياقت را يافتم تا بتوانم قسمت دوم اين مجمو عه را تقديم شما گراميان كنم.اميدوارم اولا مفيد و ثانيا ايراد هايش را گوش زد كنيد.

«فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه»

نقش اصلي ائمه عليهم السلام

همچنانكه مي دانيد در اسلام دو منبع وجود دارد:1-قرآن 2-سنت نبوي

قرآن را خداوند سبحان عدم تحريف شدنش را در سورمختلف بشارت داده،مثل:سوره حجر آيه 9:«انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحا فظون».

ولي سنت نبوي كه تفسير كننده قرآن مي باشد از عقايد گرفته تا احكام عمليه بعضا تحريف شده است.

لذا وظيفه ائمه اطهار اين بود كه در مقطع امامت و وصايت خود جلو گيري از تحريف شدن سنت حضرت كنند،به همين خاطرهم،12 وصي پيامبربا مجاهدتهاي خودشان سنت حضرت را به جامعه بشري برگردانند.

خدمات حضرت امير سلام الله عليه در راستاي مسئوليت ائمه در احياي دين

1- جمع آوري قرآن به همان تر تيبي كه پيامبر فرموده بود،بعد از دفن حضرت رسول صلوات الله عليه.

2- راهنمايي خلفا خصوصا در احكام و قضاوتشان،چون بعضي اوقات خلاف اصل حكم مي دادند حضرت آنها را به اشتباهشان آگاه مي نمود.

3- پاسخگويي حضرت به علماي اهل كتاب،چون بعد از انتشار اسلام به بيرون جزيرة العرب به روم شرقي و ايران،دانشمندان يهودي و نصاري براي اطلاع بيشتر به آنجا مي آمدند تا از اوصاف حضرت و اوصياء او اطلاع كسب كنند به همين علت چون غاصبان حكومت نمي توانستند جواب دهند آنها را به سراغ حضرت امير سلام الله عليه ارجاع مي دادند.

4-بعد از وفات حضرت رسول صلي الله عليه و آله حكومت، برعليه بني هاشم و اهل بيت يك نقشه زيان باري طرح ريزي كرد و اينها رااز حقوق خود منع كرد به همين خاطر حضرت امير با يك برنامه حساب شده طرح آنان را خراب كرد.

5- خلفاي سه گانه عليهما عليه بر خلاف قرآن و سنت، نظام طبقاتي بر قرار كردند كه حضرت اميرسلام الله عليه بعد از قبولي حكومت اين نظام را بر هم ريخت.

6- خلفاء با منع كردن نقل حديث باعث تحريف شدن سنت نبوي تا آنجاييكه در احكام هم تحريف ديده مي شود. ولي حضرت بعد از قبولي حكومت در بين خطبه ها يشان و سخنرانيها عقايد و احكام اسلام را بر مردم بيان كردند و صحابه را در نقل حديث آزاد گذاشتند.

7-همانطور كه قبلا گفتيم قرآن و سنت مدارك مهم اسلامي است.اما بعد از عمر رضي الله عنا سيره شيخين نيز وارد سنت شد و با عملش نسبت به عثمان(شوراي شش نفري)و طريقه به مسند رسانيدن آن باعث شد حضرت امير سلام الله عليه بعد از رسيدن به حكومت آن سيره را غلط خوانده و فقط سيره حضرت رسول صلي الله عليه و آله را بر مردم ابلاغ كنند.

يادگاري (1)
در ساعت۱۲:۱۴ قبل‌ازظهر, Blogger سپار نوشته ...

درود و دوصد دود بر چشمان پاك فرزانه قرن جناب شيخنا فرقان دامة عمره قليل و زجره كثير و آخر عاقبته في القبور الضيق.
برادر مسالة؟؟
آيا همقدمي حضرت امير در كمك به اداره امور مسلمين نوعي تاييد ضمني خلفاي وقت نبود؟؟

 

ارسال یک نظر

منو
آواي دل
Your Browser doesn't Have Special Plugins...Please Use IE or FireFox or Opera
ياران
امکانات
لینکها در صفحه جدید
تشکر


کليه حقوق محفوظ است