نقش ائمه در احياي دين 3

باسمه تعالي

قسمت سوم نقش ائمه در احياي دين را تقديم حضورتان مي كنم،تقاضاي اين حقير از دو ستان اينه كه اين مطلب را خصوصا مطالعه كنند و از نظرات گره گشايشان بنده را آكاه كنند.

سيره حضرت امير عليه افضل صلوات المصلين در 3 بخش بيان مي شود.
1 زندگاني حضرت در زمان خلافاي سه گانه.
2 زندگاني حضرت در زمان حكومت خود.
3 كوششها و خدمات حضرت در باز گرداندن اسلام به جامعه.
فصل اول:زندگي حضرت امير عليه السلام در زمان خلفاي سه گانه
براي شناخت حضرت و خدمات وي براي اسلام لازم است جريان سقيفه را عميق مو رد برسي قرار داد.
طرح غصب حكومت بو سيله خلفا در زمان حيات پيامبر صلي الله عليه و آله ريخته شده بود.
در تاريخ آمده كه عمر(رضي الله عنا)در زمان جاهليت روزي به شام سفر كرد در آنجا ديري بود و راهبي او را ديد و بنابر مدارك و اطلاعاتي كه داشت به عمر(رضي الله عنا) گفت:شما به حكومتي مي رسيد اين دير و حوالي اين دير را خراب نكنيد.
شاعر معروفي به نام ازري اين داستان را وقتي مي گويد در جايي مي فر مايد:ايشان به سبب آنچه شنيده بود اسلام آورد.
موئيد اين قول واقعهاي است در سوره تحريم بيان شده،آيه 3و4 .شان نزول آيه اينطور است.
روزي پيامبر به حفصه دختر عمر(عليهما عليه)فرمود:روزي پدر تو و پدر عايشه براي گرفتن حكومت قيام خواهند كرد.پيامبر اين مطلب را بعنوان يك راز به حفصه گفته بود،اما حفصه اين مطلب رد به عايشه و عايشه هم به پدرش ابوبكر و او هم به عمر اطلاع داده بود،عمر هم آمد نزد حفصه و گفت:جريان از چه قرار است تا ما خود را آماده كنيم.او هم جريان را تعريف كرد.
پيامبر عليه و آله آلاف التحية والثناء بعضي از سري كه حفصه گفته بود بيان كرد و از بعض ديگرش اعراض كرد.اين خود آمادگياي بود براي آندوتا حكومت را غصب كنند.
ابن عباس از شان نزول آيه مورد بحث آگاه بود اما براي اينكه بتواند از خليفه ثاني هم روايت كند با زيركي از او پرسيد:چند وقت است سئوالي دارم ولي ابهتتان اجازه نمي دهد سئوالم را بپرسم،خليفه گفت:چه سئوالي مي خواهي بپرسي؟ابن عباس گفت:از آيه قرآن است،خليفه گفت:تو خود مي داني كه علم قرآن نزدمن است.ابن عباس سئوال كرد :سوره تحريم در باره چه كسي نازل شده؟خليفه گفت:درباره حفصه و عائشه.
ابوبكر و عمر براي رسيدن به اين مطلب مهم2 نقشه طرح ريزي كردند،1-براي زمان حيات حضرت 2-براي بعد از شهادت حضرت.در حال حاضر بحث ما در دومي است كه اين خود زير بناي سقيفه شد.
دفعه ديگر اگر قسمت شد تا مطلبي بذارم توضيح خواهم داد كه چطور سقيفه شروع شد.
يادگاري (0)

ارسال یک نظر

منو
آواي دل
Your Browser doesn't Have Special Plugins...Please Use IE or FireFox or Opera
ياران
امکانات
لینکها در صفحه جدید
تشکر


کليه حقوق محفوظ است