"دلشدگان "پي‌نوشت مطلب قبل
‌‌‌‌‌
نمي‌دونم فيلم دلشدگان رو ديديد يا نه، فيلمي از مرحوم علي حاتمي فيلمسازي كه آثار به ياد ماندني زيادي در عرصه سينما و تلويزيون داره.
به هر حال اميدوارم اين فيلم رو از تلويزيون نديده باشيد.
ساغر لطف كرده بود و ديروز يك قطعه از شعر آواز اين فيلم رو كه ساخته حسين عليزاده است و استاد شجريان اون رو اجرا كرده برامون گذاشته بود.
راستش ديروز كه اين شعر رو تو وبلاگ ديدم دلم گرفت. پارسال فكر كنم توي همين ايام بود كه شبكه‌ي دو سيما پانويس كرد كه پخش فيلم دلشدگان امشب بعد از خبر سراسري. خيلي خوشحال شدم و از طرف ديگه بحت زده.
- مگه نشان دادن آلات موسيقي از تلوزيون ايران ممنوع نيست؟؟!!
- اي بابا اين فيلم كه اصلا سرگذشت موسيقي ايران در يك زمان خاصه ؟!!
- تلوزيون متحول شده يا ....
بله، فيلم شروع شد. حدسم درست از آب در اومد. همون يا درست بود.
قطع تصوير و پي آمد آن ناقص ماندن قطعات اجرا شده در نماهاي مختلف، تكه تكه شدن تصنيف هاي اجرا شده، ناقص كردن آوازها، سازها... همه و همه باعث شد تا آرزو كنم هيچوقت اين فيلم از تلوزيون پخش نشه.
بيچاره داداشم براي اولين بار اين فيلم رو مي‌ديد. هيچي از فيلم كه نفهميد هيچ، ساعت 2 بعد از نصفه شب هم با پاره آجر دنبالم كرده بود كه اين چه مزخرفي بود من رو بيدار نگه داشتي ببينم ؟؟؟
واقعا اگه كسي اين فيلم رو نديده بود حتي 1 ثانيه هم از فيلم رو بفهمه.
فيلمي كه در مورد مقطعي از تاريخ موسيقي كشورمان است، مسلما آن چه در آن به نمايش در مي‌آيد، موسيقي است و ساز و آواز و... در حالي كه آنچه ديده و شنيده مي‌شود، تكه تكه‌هايي از يكي از بهترين كارهاي موسيقي حسين عليزاده و محمد رضا شجريان است.
نمي‌دونم اما هربار كه اين فيلم رو تلوزيون پخش مي‌كنه چند دقيقه از فيلم آب مي‌ره و فكر كنم چيزي كه تلوزيون پخش ميكنه چيزي مثل چگونگي زندگي سفير ايران در فرانسه و نشان دادن آثار باستاني و معماري فرانسه و نشان دادن گل و... است تا سرگذشت موسيقي!
يك نكته جالب ديگه هم در انتهاي فيلم رخ داد. در حالي كه تيتراژ پاياني فيلم در حال پخش بود و اسامي در حال رد شدن، به محض اينكه به قسمت ساز و آواز رسيد به شكل بسيار بسيار زننده‌اي نام حسين عليزاده و محمد رضا شجريان از تيتراژ انتهايي حذف شد به طوريكه من داشتم شاخ در مي‌آوردم. فيلم پخش شده! صدا و ساز پخش شده! به هر صورت در انتها مي‌نويسه "آواز:" تصوير كات مي‌شه و دوباره مي‌نويسه "فيلمبردار:"
من كه فكر مي‌كنم عمدي تو كاره،
با موسيقي مشكل داريد يا شجريان؟
اگه با موسيقي مشكل داريد كه چرا فيلم رو پخش مي‌كنيد؟ اگه با شجريان مشكل داريد چرا فيلمي كه به گفته اكبر عبدي فقط روي ساز و آواز مي‌چرخه و فقط شجريان توش خونده پخش مي‌كنيد، اصلا نه شما مي‌خواهيد روي اسم يكي از اساتيد بزرگ موسيقي ايراني قلم بكشيد خوب قلم بكشيد چرا در تيتراژ پاياني ابتدا كلمه‌ي آواز رو مي‌آوريد و بعد كات مي‌زنيد؟ فكر كنم قبل از اينكه كلمه‌ي آواز روي صفحه هم نقش ببنده مي‌شه كات زد. نمي‌شه؟
به نظر شما اين بي احترامي علني به كارگردان، بازيگر، خواننده، آهنگ ساز و جامعه‌ي موسيقي ايران نيست ؟؟؟
به حر حال اميدوارم اين فيلم ديگه از تلوزيون پخش نشه و بيش از اين تن مرحوم حاتمي رو تو گور نلرزونند.
و اگه نديديد پيشنهاد مي‌كنم يك بار هم كه شده اين فيلم رو از كلوپ‌ها تهيه كنيد و ببينيد. به شرطي كه انتشارات سروش نباشه.
يادگاري (2)
در ساعت۳:۲۲ بعدازظهر, Blogger توسن نوشته ...

سلام
در مورد دلشدگان فقط ميتونم بگم: مدينه گفتی و ...
م از اون فیلمی که تلوزيون پخش کرد 10 دقیقه هم نديدم ولی معلوم بود چه دسته گلی به آب دادن...
خدمت ساغر خانوم هم عرض کنم که تو وبلاگ باد صبا فقط 3 نفر وجود دارن من و آسمان و هری. (البته قبلاً بيشتر بوديم!!)
آسمان هم تو دنيای وبلاگ نويسی و وبلاگ خونی فقط باد صبا رو ميشناسه!!!به هيچ وبلاگ ديگه ای سر نميزنه.برای همين براتون کامنت نميذاره.
اين رو هم در راستای تحکيم وحدت عرض کردم خدمتتون!!!

 
در ساعت۱۱:۵۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس نوشته ...

سلام.
راستش من فیلم دلشدگان رو از تلویزیون دیدم و یادمه همون موقع برادرم که قبلا این فیلم رو سینما دیده بود، همین حال و احوال شما رو داشت و دقیقا به همین اندازه عصبانی شده بود. منم که اولین بار بود این فیلم رو می دیدم فقط رو برداشتهای برادرم بود که از فیلم یه چیزهایی دستگیرم شد.

 

ارسال یک نظر